2008-04-25

Enter vallbergets 5:or

Idag bar det av mot årets första repklättring utomhus. Efter två dagar hemma med lite feber så var detta guld värt för hälsan.
Glada i hågen satte sig jag och Anders i Äventyrsbilen. Vi styrde rakt mot vallberget. Solen låg i ryggen och stekte på oss genom bakrutan. Ah, vad gütt, det var.
När vi väl debarkerat äventyrsbilen och tagit på oss våra fullmatade väskor bar det av. Mot klippan, skrek Anders allt vad han kunde, ett hus rasade, så nu kan man gå genom gula husets gård. Eller nej, förresten gör inte det, huset står kvar.
Nåväl, stigen som skulle vara upptrampad, var upptrampad av en elefant. Stora hål i snön med tre meter mellan varje kliv var vad vi försökte gå i. Jag trodde fanemej att jag skulle ge upp efter 500meter. Men efter ytterligare ett par hundra meter så fick man se...


Då sken jag upp igen, jag kände mig stark och ivrig. Jag ville ge mig på hela klippan på en gång. Vi kittade upp oss för att gå och sätta repet i ett ankare och topprepa, Hålet 5-. Hålet är trevlig, rolig och går att göra på fler än ett sätt.
Och så här glad kan en gubbe vara när han får fixa ett ankare....


Efter att ha klättrat Hålet, och ätit så skulle nästa led, Hylands hörna 5. Bestigas via ett topprep. Ah, leden är rolig och trevlig och kan sätta fötterna på prov om man vill.

När vi piskat skiten ur topprepsfemmorna, så ville jag sporta lite. Det fanns en trevlig liten 5b. Tvåfingersprickan som den hette, fick känna sig besegrad. Det var riktigt najs att få öppna upp sportklätteråret med lite nerver. För helt onervöst var det inte. Men det gick.

Sen var det dags för hemfärd. Lite vatten innan det var dags för den tuffa hemgången genom snön och elefantspåren.

PS: Välj rätt väg, vid hemgång från vallberget så slipper mannen i gula huset säga till vart vi ska gå. DS

Det finns fler bilder att se i mitt ALBUM

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gör ni här då? Hittade ni något på denna stenen? Jag har släktforskat! Jag är till och med adelsblod haha :(

Björn Karlsson sa...

Här letar vi efter kryptonit om det inte framgår i texten. Vi hittade inget då kryptonit bara kan hittas under mossor i 0 gradiga grantoppar. Mn det fick vi inte reda på förrns det var för sent.

Alla kommer ju från adelsfröknarna, visste du inte det.

Anonym sa...

Jo jag har nästan listat ut de nu, min mormors ff ff fm ff ff f var Johannes Rudebeckius, biskop på 1500 talet. Riktigt tjock människa. Luktar chips gör han fan med.