2008-03-03

Målen och vägen dit

Idag när jag var och tränade så funderade jag över vilket mål jag har med min klättring? Rent konkret kan jag säga att jag vill onsighta nedre registret bland sexor i sportklättring och i bouldring vill jag bli tåligare och redpointa nedre sexor. Det är de målen jag vet att jag kan jobba mot och klara av med träning och motivation.

Men hur ska jag komma dit? Vad är det som skall tränas på och vad är det som behövs för att uppnå dom här målen? Kan jag bara få ihop vägen dit så är ett realistiskt mål inga bekymmer att uppnå.
Jag har funderat och funderar på vad jag behöver för att nå dit jag siktar. Jag har kommit fram till. Styrka/uthållighet, teknik, tid, klättertillfällen, skadefri träning och motivation. Om man tar bort klättertillfällen så fallerar allt, likaså om jag får en skada. Jag kan gå till gymet och klättra som en ko, då får jag kanske styrka men ingen teknik. Förklaring följer nedan

Motivation
Utan motivation kan jag inte klättra, jag kan inte fokusera på det jag ska göra

Tid
Utan tid kan jag inte åka och träna

Skadefri träning
Med en skada kommer jag att ta tid på mig att rehabiliteras och tappa framstegsträning. Den enda träning jag kan ge mig på vid en skada är uppehållande och rehab träning.

Klättertillfällen
Här menar jag att om jag missar unika chanser att komma iväg på klättertillfällen med andra människor eller själv så stagnerar utvecklingen och jag kommer bara att komma till inomhusväggen.

Styrka
Styrkan får jag iom träningen, givetvis kan jag styra passen så att de bygger mer styrka än teknik osv. Men kommer jag inte till väggen så bygger jag inte heller någon styrka.

Uthållighet
Samma som styrka. Ett moment som jag kan styra med hjälp av passet jag tränar.

Teknik
Tekniken är bland det viktigaste för mig. Utan teknik kan jag vara hur stark som helst men inte komma någon stans. Tekniken kommer med träningen, vilken träning jag än väljer. Styrkeklättring likväl som uthållighetsträning.


Det är några stopp på vägen som jag måste stanna till vid för att kunna fortsätta mot målet. Men nu när jag skriver detta så inser jag att det är vägen till målet som är det viktiga för mig i klättringen.

//Björn

Inga kommentarer: