2008-03-15

"repteknik" i hemmet

Hade en repworkshop i helgen. En arbetskamrat ville ha ett hamparep splitsat. Repet ska användas till träning och ska hänga i en dörrbarr. Därför behövdes ett öga (ögonsplits). Och en ände så att inte repet skulle spinna upp sig, en hundpitt kallar jag det. På engelska heter det back splice..

Det blev väl sådär. Jag gjorde hundpitten först och den blev bra. Under tiden jag syslade med den så upptäckte jag att repet var ju fyrslaget, mäktigt. Jag har bara splitsat treslaget rep innan men det är nog samma skit tänkte jag. Eller hur!! När jag gav mig på ögonsplitsen kunde jag tamefan inte förstå varför den blev så ful hela tiden. Jag gjorde om och om och om igen. Efter tre försök gick jag till datorn och googlade "splitsa fyrslaget rep". På scouternas sida stod det "Vid ögonsplitsning på fyrslaget tågvirke börjar man som vid treslaget, men den sista kardelen sticks under två kardeler första gången, medan den tredje och den fjärde sticks in på samma ställe." Jahapp, det underlättade ju mycket. Det ena ordet eliminerar det andra i den meningen. Eller vad tycker ni?

Ja såhär blev resultatet.



"Hundpitten"


Ögonsplitsen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du lillebror!

Så du har en blogg du!
Ögonsplitsen var ju finare än hundpitten iallafall :)

Kram Pernnila

Björn Karlsson sa...

Ajjemen, jao har en blogg pernnila. Och irl är hunpitten finare.

Björn Karlsson sa...

här hitade jag "hund- - hundkuk*: är en kardelknop som innebär att ändkardelerna i en tross eller en vajer sticks tillbaka så att ändan inte slår upp. Namnet av likheten, både ordet och knopen är stadda i utdöende, nutida matroser taglar hellre ändarna än slår kardelknopar." Det är därifrån jag fått hundpitt. Det låter ju lite bättre ändå med hundpitt.

Anonym sa...

Haha ser bra ut Björn, men du.. ring Inge. Han är en fan på de där med hundpittar. Btw.. de är en stjärna.