2008-05-09

Starrberget sportklättring

Idag var jag och Anders på starrberget och klättrade bult för första gången ordentligt i år. Anmarchen dit var väl en 2 i jämförelse med vallbergets. Vi kom dit och häpnades väl inte direkt av starrbergets storlek. Dock hade klippan många fina leder att erbjuda. Vi värmde upp med dumbo (3) för att släppa lite på bultnerverna. Sen gick vi ett steg upp och klättrade Metallica (4). Efter de så gick vi på Bart Simpson (5b) Jag fick kämpa en del innan den satt. Läste senare på 8a att det är nog den hårdaste 5b i världen. Anders lämnade den till nästa tur. Sen käkade vi, Anders kök lagar en pasta carbonara på ungefär 17,9 minuter. Under den tiden hann jag äta och läsa en novell av Jonas Wiklund. Efter maten passade vi på att klämma på klippans övre leder. ?? (4) och Harvey Keitel (5b). Båda lederna redpointades. ?? var kruxig efter maten. Och Harvey Keitel var bekymmersamm för oss båda då man kan gå fel fast ändå inte, haha.



Efter detta var det dags för hemfärd, men jag var sugen på Sylvester Stallone (5c+). Jag övertalade Anders att stanna och säkra mig (inget svårt alls, 4a kanske). Jag var tapper och släpade mig upp med alla hjälpmedel. Allt var tillåtet. Nåväl, det blev inget på den leden som jag kan tillgodogöra mig. Dock fick jag en del läxor på vägen, och jag tog några längre fall.
Men man ska ju lära sig något varje dag. Kanske kan jag redpointa den nästa helg.

REDPOINT here we come!!

4 kommentarer:

Patricia/tiza67 sa...

Hej där!!

Var inne på din systers sida och såg att även du bloggar, vilket jag inte tycker är så konstigt!!
Inte för jag riktigt förstår allt du skriver. Tänker så på klätter termer och så men det låter ju roligt! Sedan har du ju tagit en hel del finfina bilder!!

Kram på dig från kussen i Skellefteå

Anonym sa...

Hej Björn
Äntligen har jag hittat din blogg, jag fattar inte heller så mkt av det du skriver om klättring...men du har ju kul i alle fall.
Kul att se vad det är du brinner för så mkt.
Ha det så bra, Syrran/Petra

Björn Karlsson sa...

Hej Syrran och Patricia, trevligt att ni hittat hit. Jag kanske ska förklara lite mer termer i mina inlägg :)

Anders Sandström sa...

Ännu bättre än att ge en föklaring är att inviga damerna i klättringens nobla sällskap :)

Mer bult åt folket eller vad brukar du skriva...??